Mindfulness

Mindfulness handler om at skabe fuld opmærksomhed og nærvær i øjeblikket. Det positive ved mindfulness er, at du får fuld opmærksom på, hvad du tænker, føler, og hvad du foretager dig. Tankerne har det med at vandre ud i planlægning, evaluering, bekymring og fantasier, følelserne styrer dit liv, og du foretager dig alt andet, end det du tænker på. Mindfulness giver dig mulighed for elegant og fleksibelt at bringe bevidstheden tilbage til nuet – du bliver nærværende og tilstede i øjeblikket.

Når vi ikke er opmærksomme, styrter vi af sted på autopiloten. Det betyder, at krav, forventninger, tanker og følelser styrer vores liv – vi føler os pressede, stressede, og vi mister glæden. Mindfulness er en enkel og effektivt metode til at bryde de negative handle- og tankemønstre, og i stedet skabe ro i tanker og følelser.
Forskningen har påvist, at metoden effektivt og vedvarende reducerer stress og fornemmelsen af at være presset samt reducerer sygefravær.

Mindfulness er så enkel, at man skulle tro det er løgn. Det, der forhindrer fornemmelsen af nærvær, er vores vanemæssige mønstre i tanker og adfærd. Mindfulness er en enkel og effektiv metode, der er nem at gå til for de fleste. Men du skal gøre en indsats – og jeg lover dig, at det virker!

TRÆNING

Man træner mindfulness ved dagligt at praktisere en mindfulness øvelse. Der skal ikke så meget til, før man mærker værdien af træningen. Jeg anbefaler at praktisere en mindfulness øvelse 10 – 15 minutter, 5 dage om ugen. Men denne træning vil du opnå et værdifuldt og vedvarende resultat allerede efter ganske få uger.

Men mindfulness er ikke blot en teknik eller øvelserne. Mindfulness er en livsholdning og en bevidsthed af opmærksomhed og nærvær, som du bringer med dig i dagligdagen, uanset hvad du foretager dig, om du er alene eller sammen med andre. Med den daglige træning, lærer du at blive opmærksom på, hvad du er opmærksom på, og du bliver i stand til slippe autopiloten og komme tilbage til nærværet – igen og igen.

Der er ikke noget galt i at leve et engageret og travlt liv, sådan er det for de fleste. Men der er noget galt i at være engageret og have travlt hele tiden, fordi det er en vane, og fordi du ikke kan slappe af og finde ro og være nærværende.

MEDITATION OG MINDFULNESS

Jeg praktiserer både meditation og mindfulness.
Hvis jeg kort skal give min definision på forskellen mellem mindfulness og meditation, kan jeg bedst forklare det på den måde, at når jeg mediterer, tillader jeg mit sind at gå i en trancelignende tilstand, hvor jeg forsvinder væk fra tid og sted. Jeg hører som regel musik, mens jeg mediterer, ofte indleder jeg min meditation med at læse en tekst i en bog og lader mit sind og min bevidsthed flyde hvorhen, det vil. Det er en skøn og meget rensende proces.
Mindfulness er anderledes. Mindfulness er bevidst nærvær. Hele essensen i mindfulness er netop at være nærværende og fuldt opmærksom på, hvad der sker i og omkring mig. Med mindfulness ved man, at man er her, og man ved, hvad man tænker, føler og hvad man foretager sig. Lige i dette øjeblik. Når jeg træner mindfulness øvelserne lytter jeg ikke til musik, jeg lytter udelukkende til en stemme, der guider mig til at bevare nærværet og opmærksomheden på dette nu. Mindfulness bringer jeg med mig som en form for bevidsthed i alle dagens gøremål, uanset hvad jeg foretager mig, og om jeg er alene eller sammen med andre. Mindfulness kan praktiseres hvor som helst og når som helst.

PRØV DET NU

Det kan være vanskeligt at slippe de automatiske tanker, følelser og gøremål. Når man ønsker at slippe noget, må man sætte noget andet i stedet. I mindfulness retter man hele sin opmærksomhed til åndedrættet.
Prøv det lige nu. Spørg lige dig selv: Trækker jeg egentlig vejret lige nu? Det gør du forhåbentlig. Men du er bare ikke opmærksom på det. Vær nu opmærksom på dit åndedræt, mens du læser videre – følg din indånding hele vejen ind – og din udånding hele vejen ud. Hele vejen ind – og hele vejen ud. Læg samtidig mærke til, hvad der sker med din bevidsthed og dit tempo. Jeg forestiller mig, at du nu er bevidst om, at du er her – det var du nok ikke bevidst om lige før, og samtidig sætter du måske tempoet ned og slapper af i din krop.
Læg mærke til, at du kan være fuldt opmærksom på dit åndedræt, dit nærvær og din tilstedeværelse, samtidig med at du læser og tilegner dig det, du læser.
Der vil sandsynligvis ske dét, at din bevidsthed inden længe igen er forsvundet væk i tanker eller gøremål og væk fra nærværet. Mindfulness handler om at blive opmærksom på, hvad man er opmærksom på og vende tilbage til nærværet, tilbage til bevidstheden om dit åndedræt igen – og igen – og igen i din dagligdag. Efterhånden bliver det en god vane, som giver en fantastisk værdifuld og vedvarende forandring i dit liv.

Som nævnt er mindfulness også en livsholdning. Der er nogle vigtige principper, nogle vigtige grundtanker bag mindfulness.
Læs mere om Principperne i mindfulness.

Lær mindfulness
MINDFULNESS MINI – mini-kursus – 1 til 3 deltagere.
KURSER for grupper Mindfulness i teori og praksis.
FOREDRAG Mindfulness i teori og praksis.
BOG + CD Mindfulness for særligt sensitive mennesker. Cd’en forhandles også uden bogen.

Køb bog og cd her webshop.